Foxconn - exkurze


Upraveno 26. 4. 2013
Omlouvám se za dočasnou nedostupnost tohoto článku. Ale nějakému (jméno mi není známo, zatím se mi nepředstavil) manažerovi se nelíbil jeho obsah. Takže asi bude tento blog cenzurován. Každopádně brzy čekejte upravenou verzi + možná i nějaké pokračování.

Díky za návštěvu, ještě jednou se omlouvám, že původní článek je zatím skrytý. Brzy bude opět venku. :)

Upraveno 30. 4. 2013
Článek jsem upravil, aby nezveřejňoval některé fotografie a jiné "celkem interní informace" (délka působení ve Foxconnu, průměrný věk atd.). Omlouvám se tedy tímto společnosti Foxconn. Skutečně mě nenapadlo (zvláště, když průměr je sám o sobě nic neříkající hodnota [vzpomenu-li na slova mého kolegy: "Hlavu do mrazáku, k zadku letlampu a průměrně vám je fajn."]), že tyto informace jsou "Top Secret" a že jsou sdělovány pouze návštěvníkům během exkurze, ale písemně na webu se objevit nesmí. 


Dnes jsem se po šesti letech zúčastnil exkurze v pardubickém Foxconnu. V roce 2007 jsem tuto exkurzi absolvoval jako student (psal o tom na blogu třeba +Karel Dytrych viz http://kjn.cz/foxconn-hezky-vylet //doporučuji diskusi :D). Letos jsem si to dal pro změnu jako pedagogický dozor s 30 studenty.


Sraz byl před "New hall", kde jsem se mrznoucí rukou poctivě podepsal asi do třiceti indexů. Uvítal bych býval, kdyby nás dovnitř pustili o něco dříve. Zbytek exkurze kupodivu celkem v pohodě (čekal jsem to horší). Na starost nás měla mladá CMMSG HR - Training & Development pracovnice Lenka, což byla ze strany Foxconnu určitě promyšlená volba, když věděli, že přijde třicet ajťáků. ;-)


Lenka nám v rámci své prezentace prozradila vše
(a podle e-mailu, který jsem později obdržel, i "celkem interní informace" - to je ten důvod, proč musel být tento článek na žádost vedení Foxconnu upraven)základní o firmě a jejím působení nejen v ČR. Jenže ta čísla si teď už určitě stejně nikdo nepamatuje. :-D V paměti mi utkvělo, že na mapě šipka s názvem Kutná Hora směřovala někam mezi Itálii a Chorvatsko (Evropa tam byla dost malinká, za to byla parádně vidět Afrika, kde Foxconn neměl jedinnou pobočku - #fail); průměrný zaměstnanec v pardubickém Foxconnu je
muž nebo žena s jistou úrovní vzdělání ve věku XX-YY let. Vysokoškolský diplom má pak celých XY % zaměstnanců a převládající délka zaměstnaneckého poměru je XY měsíců/let.svobodný muž, absolovent odborného učiliště s vyučením ve věku 25-30 let a vysokoškolské vzdělání má 11,5 % zaměstnanců. Převládající délka zaměstnaneckého poměru je potom 1 rok (proč asi?!).

V rámci kontrolních otázek jsme měli možnost získat nějaký ten upomínkový předmět (propisek a bloků není nikdy dost).


Lenku potom vystřídal Honza, který nám řekl něco o Engineeringu v pardubickém Foxconnu, tedy o zastřešení technologické stránky výroby Hewlett Packard desktopů, workstejšnů, bundle a v poslední době hlavně All-in-One kompů. (Výroba serverů se přesunula do Kutné Hory a výroba notebooků do Číny.) U Honzova vystoupení jsem pochopil, proč Foxconn aktuálně hledá na částečný úvazek "Lektora powerpointu". Dokonce si myslím, že by klidně mohli rozšířit poptávku na lektora prezentačních dovedností (tady by +Petr Kozlík neměl nouzi o práci). Bylo to dáno i tím, že jsme byli v místnosti, kde hučela klimatizace, ale na rozdíl od Lenky nebyl Honza skoro slyšet ani v první řadě. A o nic lepší to nebylo ani při procházení výrobou, kde sice měl zajímavé poznámky, ale pokud jste nestáli hned u něho, tak jste z nich nic neměli.

Tentokrát (asi po předchozích zkušenostech) nám už odmítali sdělovat informace týkající se výše mezd či nákladů na výrobu jednoho desktopu (ale výrobní cena se prý pohybuje cca někde na 50
XY% ceny prodejní).

Po prohlídce výrobní haly jsme odevzdali slušivé pracovní pláště, zkoukli cca 7 minutové prezentační video - bez zvuku. Kde bylo teda zajímavé, že ač nám na začátku tvrdili, jak nějakých 87
XY% (tohle číslo si nepamatuji přesně, ale tak nějak to bylo) zaměstnanců jsou Češi, tak na snímku to vypadalo naprosto opačně (tedy jeden Asiat vedle druhého). Pak už jsme se odebrali k odchodu, kde jsme odevzdali exkluzivní VIP kartičky - Hector Sepulveda, bylo dnes jméno mé a tím se s námi Foxconn rozloučil.


Takže po exkurzi do TPCA to byl dnes další zajímavý zážitek. :) Díky, čau.

Comments

  1. Opravdu, tebou odkazovaná diskuze byla plodná :D
    jinak foxconn mne překvapil, čekal jsem lepší pracovní podmínky… a tak je to jen pouhá pásová výroba

    ReplyDelete
  2. to jo no ze začátku doslova dětí plodná až po výrobní cenu switchů:D

    ReplyDelete

Post a Comment