Exkurze do TPCA

Letošní exkurze pro studenty 3. ročníků FEI UPa probíhá v automobilce TPCA v Ovčárech u Kolína a já se zúčastnil jako pedagogický dozor hned prvního termínu: 2. května od 8.30. Vzhledem k tomu, že jsem spal v Kolíně, tak jsem si mohl ráno luxusně přispat. Teda kdyby hoši od technických služeb nedělali asi od půl sedmé takový kravál pod okny. Jako by s tím sekáním a řezáním nemohli (hoďku, dvě) počkat. :-D

Ale zpět k exkurzi: Vše začalo tím, že jsme vyfasovali krasné návštěvní visačky a odvedli nás do zasedací místnosti, kde nám pustili asi 20 minutový film o tom, jak jsou nejmodernější, nejekologičtější a prostě ta nej automobilka na evropském kontinentu.

Takže ve filmu je popisován úplný vznik a výstavba objektu na zelené louce, pochopitelně doplněno spousty čísel. Dále je představena výroba na super lince z Toyoty, kde prostě všechno jede v režimu "JUST IN TIME" (vede k minimalizaci skladových zásob). Btw o ty všudepřítomné anglické nápisy a výrazy tam není nouze.

Vše začalo filmem o továrně

Po vzniku továrny je už probírán samotný proces výroby: lisovna, svařovna, lakovna, montážní linka -- Pochopitelně s jedinečnou možností zastavit linku jakýmkoliv pracovníkem, který to uzná za vhodné a zatáhne za žluté lano. Hezké je, že ve chvíli, kdy se linka zastaví, tak netroubí žádné sirény na poplach, ale rozezní se nějaká východoasijská hudba (vliv Toyoty) a nastává nějaké časové období, ve kterém se snaží daný pracovník spolu se svým vedoucím odstranit vzniklý problém. Zajímavostí by mohlo být, že veškeré zde montované benzínové motory jsou z Toyoty (teda vyráběné v Polsku) a veškeré diesly jsou pak z koncernu PSA, tedy z Francie.

A po montážní lince se vůz předává na inspekční linku, kde probíhá kontrola kvality na nejvyšší úrovni a za odpovídajících velice přísných standardů, protože TPCA by si nedovolila předat zákazníkovi automobil, který by měl například byť jen lehkou nečistotu na víčku nádrže. Pochopitelně se tu kontroluje montáž, jízdní vlastnosti, počítačově se kontroluje motor a lidské oko pak kontroluje podvozek. Auto se také pořádně osprchuje (test těsnosti).

Další část filmu se věnovala tomu, jak je TPCA zelená továrna, používá spoustu recyklovatelných materiálů a 98 % odpadu je bezvadně roztříděno.

Pak už začala samotná prohlídka (projížďka vláčkem Toyota) výrobních prostor, teda alespoň těch, do kterých nás mohou z bezpečnostních důvodů pustit (nenavštívili jsme ani lisovnu, ani lakovnu).

Vláček zajišťující přepravu návštěvníků po továrně.
Napřed jsme dostali sluchátka (pro příjem namluveného komentáře) a bezpečnostní brýle a přilby. Ona sluchátka byla na černých a na bílých šňůrkách (různé frekvence, různé vláčky). Vzhledem k tomu, že exkurze se účastnil i Emiliano (náš student tmavé pleti), přišlo mi od pána provádějící prohlídku trochu netaktní když zvolal: "Jestli tam je ještě někdo černej, tak dopředu."

Výborné jsou samořídící Toyota vozítka (jezdí podle magnetických pásků v podlaze a upozorňují na sebe opět přehráváním nějaké japonské melodie) převážející lehké části karosérií. Projížďka měla asi 1,3 km a cestou nebylo nouze o výrazy a nápisy typu: "QUALITY TODAY. SUCCESS TOMORROW.", "SAFETY FIRST.", "SAFE WORK", "SOLID WORK", ... Pro naše programátory tu pak byly určitě časté výrazy: "BUFFER" a "FIFO". Ano, i vyráběné vozy se řadí z jednotlivých linek do "zásobníků": Before buffer a After buffer. Takže když se jedna linka zasekne, druhá může odebírat vozy ještě ze zásobníku a dělat tak dál.

Bohužel tam platí přísný zákaz fotografování, takže více fotografií nemám...

Na závěr jsme pak dostali prostor na dotazy. Vzhledem k tomu, že žádné dotazy nepadaly, zeptal jsem alespoň na úroveň té bezpečné práce (na smrtelné úrazy) a prý za minulý rok, bylo jen 8 pracovních úrazů, které skončily pracovní neschopností, takže asi "safety first" v podání TPCA vskutku funguje.