Běhání s Nike+

S běháním jsem začal už jako malý kluk na fotbale, ale krásu takového toho skutečného běhání jsem začal objevovat cca před rokem a čtvrt během mého pobytu v Portugalsku.
Začít s běháním tam, kde mě nikdo neznal, bylo celkem jednoduché. Navíc tam běhala spousta lidí, takže jsem si ani nepřipadal divně, naopak. Si takhle běžíte Portem a proti Vám beží úplně neznámý člověk, ale vidí, že se věnujete stejné aktivitě, tak se na Vás usměje, pozdraví a gestem, při němž dá palec nahoru Vám náznačí, že jako v pořádku. A to nebyla žádná světlá výjimka.
Záhy jsem však zjistil, že běhat jen s mp3 mi nějak nestačí a potřebuji trochu lepší motivaci / trenéra. Jako tehdy ještě šťastný majitel iPhone 3G jsem se začal poohlížet po nějakých aplikacích, co by mě dokázaly motivovat. Říkal jsem si tehdy, že by bylo pěkné vést si nějaké statistiky, kde jsem běhal a narazil jsem na aplikaci MapMyRun. Celkem slušný, ale za nedlouho jsem objevil Nike+ a bylo "vymalováno". Má nejoblíbenější sportovní značka... není co řešit, musím odzkoušet.

Nike+ running splash screen

Aplikace dokázala hlídat tempo a hlasově (vyberte si male or female voice) nabádat k tomu, že teď je na čase přidat... a jestli mi má pustit můj oblíbený "PowerSong"... Mimochodem můj úplně první PowerSong byl tento:


Samozřejmě těch PowerSongů můžete mít v aplikaci vícero. Aplikace Nike+ Running, nyní dostupná též pro operační systém Android, nabízí několik módů pro běhání:

  • Basic run -- prostě běžíte a aplikace měří čas, vzdálenost, tempo a polohu, dokud sami běh neukončíte.
  • Distance run -- nastavíte si, kolik kilometrů (nebo mil) chcete uběhnout, přičemž Vám aplikace hned ukáže průměrnou délku běhaných tras.
  • Time run -- nastavujete, jak dlouho chcete běhat... opět máte k dispozici přehled o tom jak dlouho v průměru běháte.
Po dokončeném běhu si v podobě ikonek (smilíků) nastavíte, jak jste se cítili (unstoppable, great, so so, tired, injured), kde jste běžely, na jakém povrchu (road, trail, track, beach) a ještě si vyberete v jakých botách jste to běželi (sčítají se km pro jednotlivé boty, ve kterých běháte). Aplikace pak sama na základě zjištěné GPS polohy doplní informaci o počasí. Samozřejmostí pak je přidání vlastní poznámky (tady pozor na diakritiku, pokud píšete česky) a možnost sdílení na sociálních sítích.



Dále pak aplikace nabídne přehledné statistiky, rekordy a možnost vyzvat sám sebe k pokoření vlastních rekordů (nejdelší trasa -- čas i vzdálenost, nejrychlejší 1 km, 1 mi, 5 km, 10 km).



Vše se pochopitelně synchronizuje s portálem nikeplus.nike.com, který nabídne mnoho dalších informací o Vaší výkonnosti a možnost stanovit si další cíle, např. chci uběhnout 60 km během příštích 4 týdnů... a aplikace Vás pak třeba upozorňuje, že byste měli trochu přidat.

Osobně mi více vyhovuje večerní běhání než to ranní, ale to záleží na Vás, každopádně i toto (v jakou denní dobu běháte) je aplikace schopná sledovat a analyzovat. Líbí se mi, že mi běhání pomůže alespoň na chvíli trochu vyčistit hlavu, utřídit myšlenky, ... A v posledních dnech zjišťuji, že vůbec není špatné, když chodíte běhat pravidelně ještě s někým dalším. Nebo se snad pletu, Lin? ;-) Have more fun with your run!

Mou motivací k dalšímu běhání je hlavně překonávání sebe sama a aplikace Nike mi je k tomu hodně dobrým pomocníkem. And what's your motivation?


Vedle vlastních statistik mě ještě dokáží motivovat články na serveru Běžecké školy Miloše Škorpila (@milosskorpil). Takže pokud si chcete přečíst něco víc o běhání, doporučuji.

Tak spousty šťastně naběhaných km, právě třeba s aplikací Nike+ Running. A v září nezapomeňte na We Run Prague.